Nå lanseres meldings-app for foresatte

Osloskolen lanserer Skolemelding

Fra skolestart 2018 kan du motta meldinger fra skolen, og sende meldinger til dine barns lærere via en app på telefonen din. Du kan også melde fravær for eleven via en egen fraværsknapp. Se en enkel brukerveiledning for mer informasjon (pdf).

Den nye appen er en del av meldingsverktøyet i Skoleplattform Oslo. Det betyr at meldinger som sendes og mottas via appen, også kan ses i Portalen i Skoleplattform Oslo (pålogging via skolens nettside).

Enklere pålogging og bedre oversikt

I Skolemelding kan du logge deg på med en firesifret kode, som du velger selv. Første gang du bruker appen må du logge deg inn via ID-porten, og lage en egen PIN-kode. De neste gangene du bruker appen, trenger du bare oppgi PIN-koden din.

Appen gir mulighet for pushvarslinger, slik at du får varsel på telefonen/nettbrettet om at "Du har fått en ny melding" når skolen har sendt deg noe.

Dersom du har flere barn, kan du kjapt få oversikt over hvilke meldinger som gjelder hvilket barn ved å filtrere meldinger på ett barn om gangen.

Slik laster du ned appen

Last ned Skolemelding til telefon eller nettbrett. I AppStore/Google Play søker du opp appen "Skolemelding foresatte".

Slik logger du deg på

Første gang du logger på, bruker du ID-porten. Det er samme pålogging som til Skoleplattform Oslo eller nettbank. Du får beskjed om å lage en firesifret PIN-kode. Deretter bruker du PIN-koden når du skal logge deg på.

Kan fortsatt motta meldingene på e-post

Vi oppfordrer alle foresatte til å laste ned appen, fordi det gir et godt overblikk over beskjedene fra skolen. Hvis du likevel ikke ønsker å laste den ned, kan du fortsatt motta meldingene fra skolen på e-post. Du kan også lese meldingene i portalen i Skoleplattform Oslo.

Hvis du ønsker å skru av den automatiske videresendingen av meldinger til e-post, kan du gjøre det i appen eller i Portalen under Min profil.

Slik laster du ned appen