Biblioteket på Hauketo skole

Ungdomsbøker

Å kunne lese godt er viktig i det samfunnet vi lever i. Det er enorme tekstmengder rundt oss på alle kanter. En av de viktigste oppgavene i skolen er å drive med leseopplæring, lesemotivering og få elevene til å skjønne at å lese godt handler om å kunne være i stand til å finne fram i all informasjonen ute i det store samfunnet.

Det er jo uten tvil også fint å kunne glede seg over skjønnlitteratur, en god krim eller fagbok. Vi vet også at de som leser skjønnlitteratur lettere setter seg inn i andres sted, empatien utvikles. Det å tørre og begynne på en tykk fagbok eller roman uten å tenke at det er uoverkommelig, er en styrke for de elevene som skal på videre studier, og elever som ønsker seg videre innenfor praktisk yrkesfag, vil erfare at de må kunne lese tjukke brukermanualer f.eks, så lesing er uansett noe alle må beherske for å klare seg godt i eget liv.

Biblioteket på skolen vår ligger der, midt i skolen og venter på alle lånerne som skal komme innom for å ta med seg en bok til glede, nytte eller nysgjerrighet.

Foresatte er viktige rollemodeller for ungdommen som lesere og samfunnsengasjerte individer. Hauketo skole ønsker at biblioteket brukes mye, og til foresatte og elever sier vi: Kom, kom, biblioteket er der for "Hauketoeleven"