Stumfilmkonsert for 8. trinn 24. januar

Filmens hus

Konserten er en filmhistorisk reise der vi viser fire klassiske stumfilmer fra filmens barndom. Filmene vises med improvisert, levende lyd i salen. Pianist Kjetil Schjander Luhr spiller musikk til scenene i filmene og foley-artist Kristin Bolstad lager stemningsskapende effektlyd. Konserten gir elevene en leken introduksjon til hva stumfilm er, og hvordan film ble spilt inn og fremført før lydfilmen var oppfunnet. Viktige stikkord er filmhistorie, magi og slapstick.

Elevene vil få en umiddelbar opplevelse av hvordan levende bilder og lyd virker sammen og påvirker hverandre, og trekkes inn i refleksjonen rundt de musikalske valgene musikerne gjør underveis. På denne måten får de et direkte møte med stumfilmen som kunstform. De får også en innføring i filmhistorie og hvordan musikerne tradisjonelt arbeidet når de lydla filmer som ikke hadde lyd.